Saturday 28 October 2017

تعمیر شیر ورودی آب ماشین لباسشویی

دریچه ورودی آب در ماشین لباسشویی، جایی است که دو شلنگ آب به آن متصل می‌شوند و جریان آب گرم و سرد را کنترل می‌کند. اگر شیر ورودی با مشکل مواجه شود، ماشین به درستی پر نمی‌ شود و یا اصلا پر نمی‌شود.
در مورد تعمیر ماشین لباسشویی کار زیادی از دست شما برنمی‌آید اما می توانید دو خروجی را تمیز کنید تا جریان آب به حالت عادی برگردد. همچنین می توانید شیر را بررسی کنید و ببینید آیا خراب شده است یا خیر. تعویض شیر باید حتما با توجه به مدل ماشین لباسشویی انجام شود.

شیر ورودی آب چطور کار می‌کند

شیر آب دارای دو خروجی است که به دو شلنگ آب گرم و سرد در پشت ماشین لباسشویی وصل شده‌اند. هر خروجی توسط یک سیم‌پیچ استوانه‌ای مغناطیسی کنترل می‌شود که برای باز و بسته شدن جریان آب گرم و سرد بسته به تنظیمات دمای شستشو و سیگنال های سوئیچ سطح آب، نیروی برق ارسال می‌کند. خرابی شیر ورودی آب باعث می‌شود که ماشین کامل پر نشود، درست عمل نکند، و یا در دمای مناسب شستشو نکند.
قبل از انجام هر کاری بر روی شیر ورودی آب:
ماشین لباسشویی را خاموش کنید و پریز آن را از بکشید. دریچه های آب گرم و سرد را از شیلنگ‌های آب جدا کنید. یک سطل دم دستتان قرار دهید تا آبی که از شیلنگ‌ها خارج می‌شود را جمع کنید. شلنگ‌ها را از ماشین لباسشویی جدا کنید، در صورت نیاز از انبردست استفاده کنید.
سر شلنگ‌ها را داخل سطل بگذارید تا آب موجود در شلنگ‌ها تخلیه شود. صفحه‌ی فیلتر را بررسی کنید. اگر صفحه فیلتر گرفته شده باشد، می‌توان جلوی جریان آب را بگیرد. با استفاده از یک چراغ قوه داخل خروجی اتصال هر یک از دو شیلنگ‌ شیر ورودی آب را نگاه کنید. داخل خروجی باید یک صفحه وجود داشته باشد.
اگر صفحه‌ها کثیفند، با احتیاط آنها را پاک کنید. مراقب باشید که به خود صفحه‌ها آسیب نزنید چون تعویض نمی‌شوند. سیم‌پیچ استوانه‌ای مغناطیسی دریچه ورودی را امتحان کنید.
بسته به مدل ماشین لباسشویی ، شاید مجبور شوید پوشش پشتی یا جلویی آن را بردارید تا به اتصالات سیم شیر ورودی آب دسترسی پیدا کنید. با توجه به دستورالعمل ماشین لباسشویی ، پوشش پشت یا و بالا یا جلو آن را بردارید(اینکه کدام پوشش باید برداشته شود بستگی به مدل ماشین لباسشویی دارد).
به محض اینکه به شیر دسترسی پیدا کنید، متوجه می‌شوید که دو سیم به هر سیم‌پیچ استوانه‌ای مغناطیسی متصل است؛ اتصال هردو را در یک زمان جدا و علامت‌گذاری کنید تا بتوانید بعدا آنها را دوباره وصل کنید. مولتی متر (یا ولت-اهم سنج) را روی "OHM X1" تنظیم و سیم‌پیچ استوانه‌ای مغناطیسی را تست کنید. اگر مقاومت صفر یا بی نهایت (∞) باشد، نشان می‌دهد که سیم‌پیچ خراب است و شیرماشین لباسشویی باید عوض شود. هر دو سیم‌پیچ را جداگانه تست کنید.

تعویض شیر ورودی آب

در ادامه مراحل اولیه‌ی برای تعویض شیر ورودی آب توضیح می‌دهیم (مراحل مدل‌های مختلف ماشین لباسشویی ممکن است با هم متفاوت باشد):
شلنگ‌ها را جدا کنید و پوشش پشتی یا بالایی و یا جلویی ماشین را درآورید (اگر قبلا درنیاورده‌اید) تا به شیر ورودی دسترسی پیدا کنید.
بست‌هایی که شیر را به محفظه خود و یا پشت ماشین وصل کرده‌اند باز کنید. حواستان به رنگ و موقعیت سیم‌های متصل به سیم‌پیچ باشد و روی آنها علامت بگذارید، سپس سیم را جدا کنید. شیر ورودی را از لوله اصلی که آب را به داخل ماشین لباسشویی می‌فرستد ، جدا کنید. که معمولا با یک گیره بسته و پیچ گوشتی یا انبردست می‌توانید آن را باز کنید.
برند و شماره مدل ماشین لباسشویی را بنویسید و اگر می توانید، برند و شماره بخش شیر ورودی آب را هم پیدا کنید، آنها را هم یادداشت کنید. با استفاده از این اطلاعات، از فروشگاه لوازم خانگی یک شیر جایگزین تهیه کنید. با برعکس انجام دادن مراحل ذکر شده، شیر جدید را نصب کنید.

No comments:

Post a Comment

5 مشکل موتورهای ماشین لباسشویی

معمولا موتور ماشین لباسشویی مشکل‌سازترین بخش این دستگاه است. بعد از موتور، مشکل در تخلیه، مشکل الکتریکی و آسیب دیدن درام (محفظه داخلی) رایج...